מעצבים טובים דואגים לריווח נכון בין אותיות

לעתים כשמפתחים גופנים או שמעצבים איתם, נתקלים בריווח לא נכון בין אותיות ספציפיות.

למשל במילה תיקון, אותיות ת' ו-י' עלולות להראות מרוחקות אחת מהשניה. ניתן לפתור זאת על ידי שימוש ב-Kerning.

מה זה Kerning?

בטיפוגרפיה, Kerning הוא ריווח מותאם בין אותיות אינדיבידואליות.

לעומת Tracking (שזה letter spacing – מרחק בין אותיות), שבו הריווח הוא אחיד בין כל האותיות ואין התייחסות לאותיות ספציפיות.


תסמכו תמיד על העין שלכם

פונטים אינם מושלמים. פה ושם יכולה להיות בעית ריווח, שמעצב הפונטים פספס או לא טרח לתקן.

התפקיד שלנו בתור גרפיקאים הוא לבדוק שיש Kerning נכון בטקסט שלנו, בייחוד כשזה נוגע לכותרות.

ובתור מעצבי פונטים, התפקיד שלנו הוא לחסוך לגרפיקאים את העבודה הזו על ידי ריווח נכון מלכתחילה, של הגופן שאנחנו יוצרים.

באנימציה למעלה זהו פונט ג'ימבורי החינמי, אותו דאגתי לרווח באופן ידני, זאת מכיוון שהוא לא רווח בצורה מושלמת בתהליך יצירתו. כמו כן, רוב הפונטים החינמיים באינטרנט אינם מושלמים בהיבט זה או אחר.

אני גרפיקאי/ת, איך מרווחים?

איך עושים טכנית? – בתוכנות גרפיקה כמו אילוסטרייטור ופוטושופ, שימו את הסמן שלכם בין 2 אותיות, לחצו על ALT + ימינה/שמאלה. הופה!

איך לדעת מתי צריך לתקן? – אך ורק על ידי התבוננות, תסמכו על העין שלכם. הסתכלו על הרווחים שבין האותיות והשוו אותן ביחס אחת לשניה.

כלי עזר למעצבי פונטים

צירופים שכדאי לבדוק

למעצבי פונטים שביניכם, הנה רשימה של צירופים שכדאי לכם לבדוק כשאתם מכינים פונט.

(לחצו על צירוף מסוים כדי למחוק אותו מהרשימה, זאת לאחר שבדקתם אותו בפונט שלכם).

  • גי
  • זב
  • יב
  • יד
  • לב
  • מז
  • מצ
  • נז
  • ני
  • נצ
  • נק
  • נש
  • על
  • רב
  • רג
  • שב
  • שג
  • תא
  • תי
  • תד
  • תל
  • תע
  • תק

צירופים פחות שכיחים

  • אק
  • לת
  • צח
  • רה
  • רם

איך עושים Kerning בפונט שלי?

בכל תוכנה אופן הפעולה קצת שונה. תהיה הדרכה בקורס ליצירת פונטים, אם זה מעניין אתכם.

אם תרצו לעשות זאת בעצמכם ויש לכם הבנה באנגלית, תחפשו Kerning יחד עם שם התוכנה שאתם משתמשים בה בגוגל ותקבלו אתרים עם הדרכות.

אלה חלק מהמקורות שאני קראתי מהם:


לסיכום

לא צריך להגזים, אף אחד לא ימות מרווח אחד מיותר (חוץ ממני ומרבים שהנושא קרוב לליבם).

עם זאת, לתקן ריווח של כמה אותיות בודדות, אפילו רק בכותרות של העיצוב שלכם, הוא תהליך שלוקח שניות ויקפיץ העיצוב שלכם. היופי הוא בדברים הקטנים! מעצבים טובים כבר אימצו זאת כהרגל.

מעצבי פונטים – נכון, קרנינג של פונט שלם הוא תהליך שיכול להיות סזיפי וארוך, אבל בסוף משתלם – הפונט יהיה הרבה יותר איכותי וידבר בעד עצמו.

גרפיקאים – לרווח בצורה נכונה הוא גם התפקיד שלכם. אתם אלה שמוציאים את העיצוב אל העולם בסופו של דבר. כדאי להשקיע את הכמה שניות האלה, בייחוד בכותרות של העיצובים שלכם, שם הטקסט גדול ונראה לעין.


11 תגובות

ג'ני

מאמר מעולה ונושא סופר חשוב
אנחנו זוכרים שגוגל שילמו ימבה כסף בשביל להזיז שתי אותיות בלוגו.
אלרון על איזו תוכנה לייצור פונטים אתה ממליץ כדי ליצור פונטים בעיברית?

אני רוצה להגיב לזה
מירי

תודה על המאמר זה סופר חושב

יש אפשרות לתקן פונט קיים לתמיד ולא כל פעם ידני?
יש לי פונט שיש בו ריווחים מזעזים
וכל פעם לסדר את זה זה סיוט.
בעיקר לטקסט רץ

אני רוצה להגיב לזה
הפונטון

שאלה טובה!
מטעמי זכויות יוצרים, ברוב הפונטים מצורף רשיון שימוש. אם ברשיון מפורט שאפשר לעשות בו שינויים, אז התשובה חיובית. רוב הפונטים שרוכשים לא מאפשרים את זה. כדי שתהי בטוחה שאת פועלת באופן חוקי, הייתי מחפש קודם כל מידע על זה ברשיון השימוש, אם לא כתוב על זה משהו, הייתי מברר עם יוצר הפונט המדובר.
אגב, צריך לעשות את הפעולות האלה בין אם מדובר בשימוש אישי או מסחרי.

אני רוצה להגיב לזה

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אם הגעת עד לפה, אולי זה יעניין אותך: