למה לבחור בפונט יפה זו טעות?

צילומי אירועים

הטעות בבחירת פונט שנראה יפה

אחת הטעויות הנפוצות ביותר של מעצבים היא לבחור פונט לפי הנראות שלו, ובדגש על הנראות שלו בלבד, לפני הקריאה של התוכן שאותו צריך לעצב והבנת המסר מאחוריו.

אתן לכם דוגמא, ואוכיח לכם שהטעות היא בבחירת הפונט, ולא בעיצוב הסובב אותו (כלומר הדוגמא תהיה בעיצוב ניטרלי בשחור לבן):

יום הולדת שמח

אוקיי, יום הולדת שמח.
איזה מהפונטים יותר הולם, ומזמין אתכם להצטרף לחגיגה?

ועכשיו אראה לכם את אותם הפונטים בטקסט אחר.

תשלום מאובטח

אם אני הייתי רואה כפתור ‘תשלום מאובטח’ בפונט משמאל, הייתי מתחיל לחשוד. גם אתם? למה זה?

זה בגלל שתפקיד העיצוב הופר.


רגע, מה תפקידו של עיצוב?

תפקידו של עיצוב הוא לעזור להעביר את המסר שבמילים (או בתוכן) באמצעות אמצעים ויזואלים.

אמצעים ויזואלים יכולים להיות פונטים, אייקונים, צבעים, איורים, ועוד. אבל אני שם דגש במאמר הזה על פונטים בכוונה.


אז מה זה אומר על תפקידנו בתור מעצבים?

תפקידנו, בתור מעצבים, הוא להבין מהלקוח (שעבורו אנחנו מעצבים) את הסיבה הכי בסיסית שבגללה הוא פנה אלינו.
מה המסר שהוא מנסה להעביר בעזרת העיצוב שלנו? מה הוא רוצה להגיד? מה הוא רוצה לשדר? למי?
ועל סמך הדברים האלה, נעשה את בחירת הפונטים שלנו.


מתי זה נהיה מבלבל לדעת אם פונט הוא מתאים?

לדעת איך לבחור פונט מתאים יכול להתחיל להיות קצת מבלבל כשמוסיפים עיצוב מסביב, כמו צבעים, אובייקטים, גדלים יחסיים, כי כל אלה משפיעים על המסר שאנחנו מקבלים בתור מתבוננים ולפעמים לא שמים לב לפרט אחד, שהוא הדבר העיקרי שגורם למתבונן לקרוא: המילים.

זה יכול להיות בעיה, כי לפעמים עיצוב יכול להיראות מאוד מאוד יפה, אבל משהו שם היה יכול להיות טוב יותר… מה זה הדבר הזה?

הסתכלו על העיצוב הבא.

נגיד והלקוחה, שהיא צלמת אירועים, פנתה וביקשה עיצוב.

צילומי אירועים

הוא די יפה, לפחות לטעמי. אפשר להסכים שזה לא נראה רע, נכון?

וזה יכל להיות טוב יותר, על ידי שינוי דבר אחד בלבד. יכולים לנחש מה הוא?

צילומי אירועים

השינוי היחיד שנעשה הוא בחירת הפונט, וזה כבר עשה את העיצוב יותר הרמוני, שזה נהדר בפני עצמו.

איזה כיף, איזה התרגשות!

אז אנחנו שולחים את היצירה ללקוחה, ומצפים למחמאה, אבל היא מתקשרת ואומרת שזה ‘חמוד מדי‘.

אם התגובה הראשונה שלך היא להתבאס שהיא לא אהבה, אני יכול להבין אותך. אבל זה לא שהיא לא אהבה, זה רק חצי אחד מהאמירה. והדבר היחיד שיעזור בשלב הזה הוא להבין יותר טוב מה החצי השני שלא נאמר.

נראה שהיא התכוונה למשהו אחר בראש שלה, אז למה היא התכוונה? איך נגלה זאת?


פשוט. נשאל אותה שאלות, באמת ובתמים, כדי לדעת ולהבין אותה יותר.

אני לא מדבר על שאלות כמו 'למה לא אהבת?' או 'את רוצה שננסה בצבע כחול?'. אני מדבר על שאלות הרבה יותר בסיסיות.

שאלות כמו 'מי קהל היעד שלך?', 'באיזה סוגי אירועים את מצלמת בדרך כלל?', 'אילו אירועים את לא מצלמת?'

פתאום היא תגיד לנו 'אני מצלמת באירועים כמו חתונות, מסיבות, הרצאות… ואני לא מצלמת בימי הולדת או בבר-מצוות בדרך כלל'.

אה… נו ברור שלא מתאים לך עיצוב חמוד! אז למה היא לא אמרה קודם? כי לא שאלנו את השאלות הנכונות, כנראה.

בכל הפעמים, כשהשאלות נכונות, התשובות שנקבל יעזרו לנו להבין יותר טוב מה הלקוח רוצה ומה הוא לא רוצה.

לעיתים הבעיה היא לא בעיצוב שלכם, כי הוא יפייפה בפני עצמו. הבעיה היא שיש חוסר הרמוניה בין המסר של הלקוח לבין העיצוב.


למעשה, הבנו מהשאלות האלה שהיא רוצה משהו פחות ילדותי, ויותר רציני, שמשדר מקצועיות. נעצב לה משהו נוסף.

צילומי אירועים

שאותו היא כבר יותר אוהבת.

אה… רגע… צריך לשנות גם את הפונט לפחות חמוד… 😉

צילומי אירועים

אז מה הטעות?

הטעות היא לעצב לפי ‘מה שיפה לנו בעין’, ולא לפי ‘מה שישדר את המסר בצורה הכי אפקטיבית’.
וכן, יש לפונטים השפעה עצומה על הדרך שבו המסר מועבר.

וכעת שהיא ידועה לנו, נוכל למנוע אותה מלקרות על ידי שאילת שאלות והתעניינות אמיתית בלקוח. זה גם יעזור לנו לעצב יותר טוב ובצורה בטוחה יותר עם הרגשה שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים, וגם יתן ללקוח הרגשה שאתם באמת נותנים לו פתרון שמתאים עבורו.


תודה שקראתם! מוזמנים להגיב את דעתכם 🙂

אם זה מצא חן בעיניכם, אולי תרצו לראות עוד הדרכות שלי על איך לבחור פונט בצורה נכונה.


30 תגובות

נסים

יפה מאד. אהבתי שבעיצוב הסופי עשית את אותה 'טעות', ולא החלפת את הפונט, מה שנותן הזדמנות לבחון את עצמי, אם הערתי את ההערה המתבקשת.

אני רוצה להגיב לזה

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אם הגעת עד לפה, אולי זה יעניין אותך: